Monday 22 May 2017

Penampilan Muslimah Remaja

Bismillahirrahmanirrahim
Assalamualaikum wbt

Mentor online: Masayu Ahmad
Teks : Noraziah Othman
Karya : Noraziah Othman
22.5.2017

     Bila disebut muslimah pasti kita membayangkan seorang wanita yang berjubah besar, bertudung labuh serba hitam. Pakaian yang bersesuaian dengan kehendak syarie. Namun ternyata masih ramai yang bermasalah dalam hal penampilan diri. Anggapan tidak boleh berhias akhirnya membiarkan diri kurang berjaga dalam penampilan. Sehingga ada yang mengganggu orang lain di sekeliling akibat bau badan yang kuat.

     Ada pula yang bersikap sebaliknya. Tudung sudah dikenakan namun sayangnya pewangi membuatkan dirinya menjadi tarikan perhatian orang lain. Wajah pula disolek bagaikan sedang menghadiri keraian yang besar. Muslimah begini adalah mereka yang ingin mengikut peredaran masa tetapi telah berlebihan dalam penampilan namin minima ilmu pengetahuan.

     Muslimah remaja yang berjalan di atas aturan syarie, namun tetap menjaga penampilan diri adalah sebaik-baik muslimah. Berhias secara bersederhana. Menjaga kebersihan diri agar sentiasa bersih dan terurus. Sentiasa menampilkan wajah ceria dan berseri-seri. Bukan wajah yang selalu kelihatan seperti berada dalam kesusahan atau kesempitan. Tetapi tidak pula sampai pada hiasan yang tabarruj.

     Bagaimana hendak menjaga penampilan?

1. Bergantianlah tudung setiap hari.

Jangan biasakan diri memakai tudung dengan sistem bolak-balik. Maksudnya pada hari ini memakai tudung satu sisi, esoknya memakai tudung yang sama tetapi dengan sisi yang lain. Mungkin tudung tadi sudah terkena keringat sehingga basah kemudian kering. Keringat yang kering belum tentu tidak berbau.

2. Gantilah pakaian

Seluar panjang jikalau masih kelihatan beesih mungkin boleh digunakan selama dua hari. Jangan lebih. Tetapi baju, seeloknya biarlah bertukar agar bau yang tidak menyenangkan tidak tersebar kepada orang lain. Mungkin juga boleh menyebabkan kegatalan yang tidak selesa pada badan kita.

3. Pakai anti bau badan

Gunalah pewangi anti bau badan atau minyak wangi khusus untuk wanita. Jangan lupa gunakan selepas mandi.

4. Mandi

Jangan liat mandi hingga membawa ke maghrib atau lewat malam. Perangai ini merupakan tanda-tanda betapa kita seorang yang memandang ringan tentang aspek kebersihan diri.

5. Makanan

Hindari makanan dan minuman yang merangsangkan bau badan.

Jadilah muslimah yang solehah dan indah

Alhamdulillah


No comments:

Post a Comment

Entri 44 saya

Bismillahirrahmanirrahim Assalamualaikum wbt Mentor online: Masayu Ahmad Karya: Noraziah Othman 16/11/2017 Alhamdulillah syukur ke h...