Monday 29 May 2017

7 tips untuk memulakan perniagaan

Bismillahirrahmanirrahim
Assalamualaikum wbt

Mentor online: Masayu Ahmad
Teks : Noraziah Othman
Karya : Noraziah Othman

28.5.2017

Sekarang ini ramai yang mempunyai lebih dari satu jenis pekerjaan. Sekiranya ditanya pasti jawapan 'budjet selalu tak cukup', 'kos sara hidup dah tinggi', 'nak simpan sikit untuk hari tua', klise saja bunyinya, tapi itulah kebenaran yang tidak dapat disangkal.

Masing-masing ingin memiliki wang sebanyak mungkin demi masa depan keluarga. Yang sudah berjaya mengumpul harta Alhamdulillah. Bagi yang baharu hendak membina kewangan dan keluarga di sini ada tips untuk memulakan perniagaan.

Seseorang perlu ada satu pekerjaan tetap dan satu lagi perniagaan online. Sebenarnya biz online tak susah pun. Waktu kerja bebas dan tempat kerja pun bebas. Yang penting ada sambungan internet. Itu sahaja. Apa jenis niaga online? Kalau tiada produk sendiri jadilah agen atau dealer. Paling senang buat dropship. Tidak perlu simpan barang banyak-banyak.

1. Jangan mengambil sebarang pinjaman peribadi
- Elakkan berhutang dengan bank. Jika terpaksa juga berhutang, lebih baik meminjam daripada keluarga, saudara mara dan sahabat handai. Memanglah agak payah untuk meminjam dari orang yang kita kenal tapi janjilah untuk melunaskan hutang dengan cepat.

2. Lakukan berterusan
- Walaupun ada dugaan dan halangan di tengah jalan, tetapkan dalam diri untuk lakukan kerja dengan berterusan. Tidak mengapa sedikit asalkan konsisten dan sentiasa berjalan.

3. Miliki etika kerja yang KUAT
- Pelihara kebajikan pelanggan dan pekerja. Pastikan wujudnya 'win - win situation'. Elakkan penipuan dan pelihara kualiti barangan dan perkhidmatan. Adakan perkhidmatan selepas jualan. Pelanggan akan rasa dihargai dengan perhatian yang kita berikan kepada mereka.

4. Didik diri dalam kerjaya yang dipilih
-Didik diri bagaimana untuk menjadi usahawan atau tokoh perniagaan yang dapat membina, mengukuhkan perniagaan dan menghadapi krisis dalaman dan luaran.

5. Dapatkan segala-galanya dengan cara bertulis
- Dari segi undang-undang, janji lisan juga suatu perjanjian. Jika timbul masalah perlanggaran kandungan perjanjian, maka tidak ada pembuktian secara bertulis atau hitam putih mengenainya.

6. Berhati-hati bila bekerjasama dengan sesiapa
- Cari rakan kongsi yang boleh dipercayai. Buat perjanjian berrulis dengan lengkap. Banyak syarikat mengalami kerugian kerana rakan kongsi yang tidak amanah.

7. Berseronoklah
- ' Have fun' dalam menjalankan perniagaan. Jangan lupa tunaikan kewajipan agama. Amalkan solat Dhuha, dan amalan sunnah lain.

Jangan buang masa. Cari kepastian untuk memahami apa yang ingin dicapai. FOKUS

Alhamdulillah





No comments:

Post a Comment

Entri 44 saya

Bismillahirrahmanirrahim Assalamualaikum wbt Mentor online: Masayu Ahmad Karya: Noraziah Othman 16/11/2017 Alhamdulillah syukur ke h...