Wednesday 10 May 2017

Pengalaman berniaga offline

Bismillahirrahmanirrahim
Assalamualaikum

Mentor online: Masayu Ahmad

Teks: Noraziah Othman
Karya: Noraziah Othman

10.5.2017

     Sebelum menceburkan diri dalam perniagaan online, akak membuat kuih muih. Awal pagi setiap hari akan hantar seri muka ke kedai sahabat yang berjualan di tepi jalan. Roti hotdog pula akan dihantar ke kantin sekolah. Memang memenatkan tapi untuk menambah pendapatan keluarga terpaksa diteruskan juga. Jualan tak seberapa. Akhirnya kami membuat keputusan untuk membuat kuih sejukbeku.

     Walaupun kuih sejukbeku ini telah banyak dipasaran namun kami cuba juga. Kuih-kuih dihantar ke kedai-kedai runcit yang mempunyai freezer sahaja. Setelah beberapa bulan perniagaan ini berjalan, kedai yang mengambil produk kami tutup. Akak berpendapat cabang masakan bukanlah kemahiran akak.

     Secara tidak sengaja seseorang mulai bertanya tentang barangan kait. Ianya berlaku bila anak menggunakan beg sandang yang dikait ke sekolah. Bermulalah perniagaan barangan kait seperti beg sandang bercorak, beg sandang bernama, klip rambut, brooch, dan lain-lain. Waktu itu memang agak sibuk dan keseronokan mengait melonjak naik. Mulalah browsing youtube untuk mencari produk lain.

Alhamdulillah

 

No comments:

Post a Comment

Entri 44 saya

Bismillahirrahmanirrahim Assalamualaikum wbt Mentor online: Masayu Ahmad Karya: Noraziah Othman 16/11/2017 Alhamdulillah syukur ke h...