Monday 22 May 2017

Cinta remaja

Bismillahirrahmanirrahim
Assalamualaikum wbt

Mentor online: Masayu Ahmad
Teks: Noraziah Othman
Karya: Noraziah Othman
22.5.2017

     Apa itu cinta? Cinta adalah rasa kasih sayang yang muncul dari lubuk hati yang terdalam. Di mana kita rela berkorban tanpa mengharap imbalan apa pun dari sesiapapun kecuali balasan yang datang dan diredhai oleh Allah.

     Cinta bukanlah mengenai hal-hal yang bersifat duniawi semata. Cinta yang berasal dari hati nurani akan selalu ada. Walaupun bila salah satu pasangan tidak cantik lagi, tidak tampan lagi, tidak seksi lagi dan tidak kaya lagi.

     Beza antara cinta dan sayang. Kedua-suanya adalah berkaitan dengan perasaan dan emosi dalam kehidupan manusia. Dalam masyarakat kita misalnya membezakan cinta untuk berlainan jantina dan sayang berlaku umum kepada ibubapa, saudara, teman atau sahabat. Dari pandangan sedemikian, cinta itu mengundang unsur erotik atau ghairah, sementara rasa sayang umum tidak mengandungi erotik atau passion.

     Ada yang akan kata, "saya cinta awak kerana Allah" tetapi jika ia benar cinta kerana Allah, pasti tidak menyakitkan jika ditinggalkan. Kerana Allah tidak pernah meninggalkan kita. Cinta memang dari Allah tetapi jika cinta tidak dijaga dan dipelihara demi Allah yang Maha Suci dan Maha Kasih, akan hilang manisnya. Cibta kerana Allah akan meletakkan Allah di tempat pertama. Akan meletakkan Allah sebagai pembimbing, sebagai jalan.

     Ucaplah "Aku cinta kamu kerana Allah" dan balaslah dengan ucapan "Semoga engkau dicintai Allah yang mana menyebabkan engkau sayang padaku"

Alhamdulillah

No comments:

Post a Comment

Entri 44 saya

Bismillahirrahmanirrahim Assalamualaikum wbt Mentor online: Masayu Ahmad Karya: Noraziah Othman 16/11/2017 Alhamdulillah syukur ke h...