Tuesday 9 May 2017

Crochet

Bismillahirrahmanirrahim
Assalamualaikum wbt

Mentor online: Masayu Ahmad

Teks: Noraziah Othman
Karya: Noraziah Othman

10.5.17

     Selepas mempelajari cara-cara menjahit cross-stitch dengan betul (bahagian belakang pun sudah nampak kemas... hehe) keinginan untuk belajar crochet pula mulai menggaru-garu hati. Mata hanya memandang gerakan tangan Mak. Mak memang menyedari minat yang ditunjukkan.

     Mak ajar perlahan-lahan. Mula-mula cara memegang jarum. Kekok rasanya. Mak kata cuba pegang seperti pegang pen. Tangan satu lagi memegang benang kait. Terkial-kial memutarkan jarum pada benang. Kadang-kadang ketawa sendiri sebab jahitan jadi longgar dan benang bersimpul.

     Mak tak ajar cara membaca paten. Mak tak ajar nama-nama jahitan. Mak hanya suruh mengira berapa kali perlu dikait, dimana perlu dimasukkan jarum. Memang agak sukar sebab kadang-kadang terlupa. Sudah berapa ya? Terpaksa kira semula atau buka semula kaitan. Bila sudah berhenti perlu lihat semula di mana ditinggalkan. Tidak mengikut peraturan mengait langsung.

     Sehingga sekarang masih tidak tahu membaca paten. Ada simbol yang difahami tapi bila nak mula mengait, jadi keliru. Macamana nak belajar mengait beg sandang, topi, key chain, buah-buahan dan bunga jika tidak tahu membaca paten? Belajar dari youtube. Itu saja yang mampu dibuat. Perhati cara mereka melakukannya dan tulis paten mengikut kefahaman sendiri. Alhamdulillah, berkat usaha ada yang memesan secara offline dan online.

Alhamdulillah

No comments:

Post a Comment

Entri 44 saya

Bismillahirrahmanirrahim Assalamualaikum wbt Mentor online: Masayu Ahmad Karya: Noraziah Othman 16/11/2017 Alhamdulillah syukur ke h...