Sunday 14 May 2017

Ku panggil namamu - 3

Bismillahirrahmanirrahim
Assalamualaikum

Mentor online: Masayu Ahmad

Teks : Noraziah Othman
Karya : Noraziah Othman

15.5.2017

Sambung Bab 2

          Resort yang diberi nama Pangkor Resort Water Village itu dibelakangi oleh hutan asli, dilambai dengan pelepah kelapa serta pohon-pohon hijau menjadikan suasana di situ begitu nyaman dan menyegarkan.

          Mereka berjalan menyusuri pohon-pohon rendang dan batu konkrit yang ditanam sepanjang jalan ke kuarters pekerja di sebelah kiri rumah lobi. Sebelum tiba kuaters, mereka terpaksa berjalan berhampiran dengan dapur. Beberapa tukang masak sedang sibuk menyiang dan memotong bahan-bahan untuk menu hari ini. Farhan memegang tangan Surieaty lalu menariknya agar cepat berjalan. Rumah kuarters yang disebut-sebut itu merupakan sebuah rumah panjang.

          "Kami sudah pilih bilik. Hanya di hujung sana sahaja yang tinggal untuk kau. Syaz ambil bilik bersebelahan agar senang fia bertamu di bilik kau. Nah, ini kunci. Berehatlah dulu. Aku kena pergi mesyuarat," Farhan menepuk bahu Surieaty yang asyik memeriksa keadaan sekeliling.

          "Kuarters lelaki di mana?"

          "Jangan risau. Mereka jauh dari kita. Kat seberang sana," Farhan menunjukkan jari ke arah kanan. "Aku pergi dulu. Dah lambat sangat ni."

          Surieaty hanya memerhatikan Farhan berlalu. Dia melihat rumah panjang dengan lebih teliti.

          Walaupun dibina memanjang setiap bilik dipisahkan dengan pagar kayu. Setiap bilik mempunyai balkoni sendiri. Punyai privasi. Dia masuk ke dalam. Suasana bilik gelap dan berbau hapak. Surieaty segera menekan suis lampu dan kipas di sebelah pintu.

          Tingkap bilik betupa tingkap jenis kayi ala kampung segera dibuka. Langsir dari kain tebal diselak ke tepi. Kain chiffon putih yang disangkut di sebelah luar melayang-layang lembut ditiup angin yang menerpa masuk. Surieaty meninjau pemandangan di luar. Biliknya membelakangi kawasan hutan, bauan segar dedaunan menusuk ke lubang hidungnya. Dia menyedut dalam-dalam menikmati kesegaran udara. Dadanya berasa agak segar sedikit.

Sedutan Bab 3 menanti...

Alhamdulillah



   

No comments:

Post a Comment

Entri 44 saya

Bismillahirrahmanirrahim Assalamualaikum wbt Mentor online: Masayu Ahmad Karya: Noraziah Othman 16/11/2017 Alhamdulillah syukur ke h...