Tuesday 30 May 2017

Tanggungjawab penjaga kucing

Bismillahirrahmanirrahim
Assalamualaikum wbt

Mentor online: Masayu Ahmad
Teks: Noraziah Othman
Karya: Noraziah Othman
Foto : Peribadi

31.5.2017

Kucing merupakan binatang kesayangan Nabi Muhammad saw. Kucing juga seekor binatang yang manja dan bersih.



Kucing yang sihat adalah kucing yang diberi makan dengan teratur, mengambil imunisasi, jadual makan ubat, temu janji doktor, mandi kucing, menyikat bulu, melatih kucing untuk membuang di tempat yang disediakan dan sebagainya. Ketenteram jiran juga harus dititikberatkan. Hak jiran tetangga perlu kita hormati, mungkin jiran ada alahan dengan kucing atau kurang selesa dengan bau najis kucing.

Pada suatu hari, Rasulullah SAW bersumpah sebanyak tiga kali yang bermaksud:

Demi Allah, tidak beriman!
Demi Allah, tidak beriman!
Demi Allah, tidak beriman!

Apabila ditanya siapakah yang Baginda SAW maksudkan. Baginda menjawab seseorang yang jirannya berasa tidak aman dan tenang disebabkan perangai jahatlnya.(HR Al-Bukhari & HR Muslim)

Tips:
Gunakan arang untuk menghilangkan bau najis kucing. Caranya ialah letakkan sebekas arang di sebelah tandas kucing kita. Arang memiliki fungsi penyerapan yang sangat luar biasa iaitu dapat menyerap pelbagai jenis kuman dan juga bakteria yg menyebabkan bau busuk di udara.

Sekiranya kucing sakit, sediakan sebotol minyak kelapa dara. Minyak kelapa dara mempunyai banyak fungsi seperti melancarkan sistem pencernaan dan juga mampu bertindak sebagai antibakteria kpd kucing. Minyak kelapa dara juga mampu untuk meningkatkan selera makan dan antibodi kucing. Anda boleh campurkan minyak kelapa dara ke dalam makanan kucing atau suapkan terus ke dalam mulut kucing.

No comments:

Post a Comment

Entri 44 saya

Bismillahirrahmanirrahim Assalamualaikum wbt Mentor online: Masayu Ahmad Karya: Noraziah Othman 16/11/2017 Alhamdulillah syukur ke h...