Friday 12 May 2017

Novel sulung

Bismillahirrahmanirrahim
Assalamualaikum

Mentor online: Masayu Ahmad

Teks: Noraziah Othman
Karya: Noraziah Othman

12.5.2017

     Semasa tinggal di Pulau Pinang, akak sempat berkenalan dengan penulis prolifik Alaf 21. Kebetulan beliau berjiran dengan akak. Rumah kami bertentangan pintu tapi agak jauh kerana dihalang dengan jalanraya. Beliau menggalakan supaya cuba menghantar manuskrip ke syarikat penerbitan. Beliau juga meminjamkan beberapa buah novel agar dapat menyesuaikan diri dengan gaya penulisan syarikat penerbitan. Akak amat berterima kasih kepada Eka Fahara yang telah mencabar akak. Dia juga yang memperkenalkan akak dengan Ebriza Aminudin. Alhamdulillah, Allah pertemukan kami bertiga.

     Manuskrip memang dah lama tersimpan. Hanya tiada keberanian dan pengetahuan bagaimana hendak meneruskan minat untuk menjadi penulis novel. Galakan dan motivasi yang diberi oleh kedua-dua penulis ini membuatkan akak memberanikan diri. Syarikat pertama yang dipilih sudah semestinya Alaf 21.

     Akak ini jenis orang yang tidak sabar. Setelah agak sebulan tiada jawapan dari Alaf 21 akak memberanikan diri menelefon Editor. Beliau memberitahu yang manuskrip akak punya cerita yang menarik tetapi perlu menunggu giliran untuk disunting. Seperti diberitahukan tadi akak tidak sanggup menunggu lama. Akak mohon agar dikembalikan manuskrip. Sekali lagi diperamkan di rumah...

     Sekembali menetap di Ipoh, Allah pertemukan akak dengan penerbit SJ Creative. Akak hulurkan semula manuskrip untuk dinilai. Alhamdulillah 2016 "Ku Pendam Memori Luka" dibukukan dan dipasarkan.

Alhamdulillah

No comments:

Post a Comment

Entri 44 saya

Bismillahirrahmanirrahim Assalamualaikum wbt Mentor online: Masayu Ahmad Karya: Noraziah Othman 16/11/2017 Alhamdulillah syukur ke h...