Wednesday 10 May 2017

Dimana hendak mempelajarinya?

Bismillahirrahmanirrahim
Assalamualaikum

Mentor online: Masayu Ahmad

Teks: Noraziah Othman
Karya: Noraziah Othman

11.5.2017

     Pertama kali membaca novel yang tebal adalah pada usia 12 tahun. Akk tidak berapa ingat di mana tetapi di situlah akak duduk membaca "Hikayat Seribu Satu Malam" dan "Salina". Akak begitu tekun membacanya. Hikayat seribu satu malam membawa kita ke alam padang pasir. Begitu mengasyikan.

     Novel Salina mengejutkan. Cara bahasa yang digunakan tidak pernah dibaca di mana-mana buku. Ayat-ayat kesat yang ditulis tidak pernah ada di dalam kotak minda waktu itu. Sangat-sangat mengejutkan. Mungkin begitu cara pertuturan orang-orang di zaman itu dan di persekitaran begitu. Dari novel itu kita boleh dapat gambaran situasi semasa dan selepas perang. Bagaimana mereka hendak survive di kala itu.

     "Hikayat Hang Tuah" memang agak sukar dihadam. Bahasa yang digunakan merupakan bahasa lama. Walaupun banyak yang tidak difahami tetapi secara kasar ianya indah. Tabik pada penulis-penulis yang boleh menulis sebegitu. Akak pernah membacanya di blog. Memang bukan genre akak. Maaf.

     Buku-buku di atas merupakan penarik untuk mencuba menulis. Akak pernah disarankan untuk membaca buku-buku terbitan Dewan Bahasa dan Pustaka sekiranya inginkan tatabahasa dan kosa kata yang baik. Namun sehingga sekarang akak tidak mampu mencapai tahap penulis-penulis dari DBP. Memang akak hormat pada mereka.

Alhamdulillah

No comments:

Post a Comment

Entri 44 saya

Bismillahirrahmanirrahim Assalamualaikum wbt Mentor online: Masayu Ahmad Karya: Noraziah Othman 16/11/2017 Alhamdulillah syukur ke h...