Wednesday 10 May 2017

Minat baru dipupuk

Bismillahirrahmanirrahim
Assalamualaikum wbt

Mentor online: Masayu Ahmad

Teks: Noraziah Othman
Karya: Noraziah Othman

11.5.2017

     Sama seperti kebanyakan penulis di negara kita, minat untuk menulis timbul sejak sekolah. Klise, kan? Tetapi itulah kenyataannya. Di sekolah kita diperkenalkan dengan Bahasa Malaysia. Kita diminta untuk menulis karangan. Kita diajar menulis dengan baik. Di sekolah juga kita diperkenalkan dengan perpustakaan atau penggunaan bahasa sekarang pusat sumber.

     Semasa di sekolah kami diwajinkan meminjam sebuah buku seminggu. Ini semua dilakukan untuk memupuk semangat membaca di kalangan pelajar. Di perpustakaan inilah saya diperkenalkan dengan penulis kegemaran ramai 'Enid Blyton'. Cara penulisan beliau akan membawa si pembaca bersama-sama mengembara dalam alam fantasi beliau.

     Apabila usia meningkat remaja, buku-buku pilihan bukan lagi seperti di atas. Akak banyak meminjam buku yang berkisar alam persekolahan berasrama penuh. Hati bergelonjak untuk merasai pengalaman tinggal di asrama. Sehingga menimbulkan minat untuk mencuba menulis kisah seperti itu walaupun tiada pengalaman sebenar.

     Mesin taip abah menjadi mangsa. Mak selalu marah-marah kerana bunyi bising ketukan mesin. Bagi akak bunyi tersebut seperti musik di telinga saya. Waktu menulis tidak mengira. Kadang-kadang tengah memasak akak akan berlari ke bilik untuk mencatat idea yang datang. Mak sudah tidak larat menghalang minat saya. Kasihan mak. Ikan di kuali hampir-hampir kehitaman jika mak tak angkat. Haha...

     Jika habis satu cerita kawan-kawan pula yang dijadikan mangsa mengkritik. Akak akan pastikan mereka membacanya sehingga habis dan menunggu tindakbalas mereka. Pastinya akak dapat sambutan positif sebab mereka terpaksa memberitahu pendapat mereka secara berdepan... hehe. Kritik yang paling bermakna apabila mereka menulis di belakang buku. Itu yang ikhlas. Terima kasih para sahabat. Tanpa kalian tiadalah keberanian untuk menghantar manuskrip "Ku Pendam Memori Luka".

Alhamdulillah

No comments:

Post a Comment

Entri 44 saya

Bismillahirrahmanirrahim Assalamualaikum wbt Mentor online: Masayu Ahmad Karya: Noraziah Othman 16/11/2017 Alhamdulillah syukur ke h...