Wednesday 17 May 2017

Konflik dalam novel

Bismillahirrahmanirrahim
Assalamualaikum

Mentor online : Masayu Ahmad

Teks : Noraziah Othman
Karya : Noraziah Othman

17.5.2017

     Konflik sangat penting dalam penceritaan. Kita harus merancang agar terjadinya sesuatu konflik. Konflik inilah yang akan mendorong dialog dan menggerakkan aksi. Apa yang boleh menarik dan menggugah hati dan minat pembaca adalah dengan adanya permainan konflik yang dicipta. Tujuannya untuk mengaduk-aduk perasaan pembaca.

     Konflik boleh diletakkan dimana-mana bahagian novel mengikut kemahuan kita. Konflik bukanlah acuan utama dalam novel hingga perlu ada tempat tertentu. Konflik hanya wujud agar cerita lebih menarik. Ciptakan satu watak atau keadaan yang memaksa watak utama. Sesuatu itu tidak boleh diterima dengan mudah oleh watak utama. Berikan desakan yang kiat agar dia perlu berbuat sesuatu untuk bertahan. Maka konflik dowujudkan agar qatak bertindak untuk menyelesaikannya. Watak utama perlu menghadapi halangan. Itulah ramuan agar boleh mencipta konflik. Berikan keadaan konflik luaran dan konflik batin yang membuatkan watak berada dalam dilema.

     Konflik boleh juga dimulakan dari awal cerita tetapi dibina secara perlahan-lahan. Membangunkan konflik secara bertahap membuatkan kita punya kesempatan untuk mengembangkan watak. Tingkatkan konflij dan sulitkan lagi permasalahannya. Ubahkan perasaan watak secara emosional. Tetapi bukan secara mendadak. Kerana konflik ada klimaksnya. Walau apa pun konflik yang kita bina, kta perlu tahu genre novel terlebih dahulu agar cerita kita tidak lari jauh dari tema.

Alhamdulillah


No comments:

Post a Comment

Entri 44 saya

Bismillahirrahmanirrahim Assalamualaikum wbt Mentor online: Masayu Ahmad Karya: Noraziah Othman 16/11/2017 Alhamdulillah syukur ke h...