Thursday 18 May 2017

Memori Makanan Ramadhan

Bismillahirrahmanirrahim
Assalamualaikum

Mentor online: Masayu Ahmad

Teks : Noraziah Othman
Karya : Noraziah Othman

18.5.2017

     Bila tiba bulan ramadhan kami pasti akan mencari masjid di sekitar Pulau Pinang yang memasak bubur lambuk. Bubur lambuk buatan mamak Penang ini memang sedap.
   
     Bubur lambuk di sana ada banyak versi. Ada yang pedas dan ada yang manis. Kami lebih suka yang biasa2 saja. Tidak pedas dan tidak manis. Secukup rasa saja. Bahan-bahan yang digunakan banyak, itu yang buat bubur jadi sedap sangat. Mereka juga tidak kedekut. Kita boleh mengambil sendiri seberapa banyak yang kita perlu. Asalkan tidak membazir. Pembaziran itu amalan syaitan, betul tidak?

     Masa untuk mengambil bubur lambuk ni selalunya selepas solat asar. Usai solat ramailah yang beratur untuk mendapatkan bubur percuma ini. Paling ramai budak-budak yang sudah tersedia dengan bekas makanan masing-masing.

      Ada juga masjid yang tidak menyediakan bubur lambuk tetapi membuat bubur kacang hijau. Ini pun salah satu daripada makanan kegemaran saya ketika berbuka puasa. Setahu saya hanya ada satu masjid sahaja yang menyediakan bubur kacang hijau ini iaitu di Sungai Dua. Bubur itu pasti sedap sehingga saya masih mengingatinya... hehe.

     Bubur lambuk ini kalau masih bersisa akan dipanaskan buat makanan sahur.

Alhamdulillah

No comments:

Post a Comment

Entri 44 saya

Bismillahirrahmanirrahim Assalamualaikum wbt Mentor online: Masayu Ahmad Karya: Noraziah Othman 16/11/2017 Alhamdulillah syukur ke h...