Tuesday 16 May 2017

Novel -latar tempat

Bismillahirrahmanirrahim
Assalamualaikum

Mentor online : Masayu Ahmad

Teks : Noraziah Othman
Karya : Noraziah Othman

16.5.2017

     Dalam sebuah novel latar tempat perlu ada supaya pembaca tahu di mana kejadian berlaku dan dalam zaman apa. Latar tempat boleh saja di mana di dunia ini atau di alam imaginasi kita.

     Kita tidak semestinya perlu berada di sesuatu tempat atau negara untuk menjadikan latar cerita kita. Zaman teknologi sekarang semua maklumat ada di hujung jari. Kita masih boleh memberi gambaran mengenai sesuatu tempat dengan mudah. Hanya ketika menulis, pastikan agar ia nampak hidup dan kelihatan benar-benar wujud.

     Akak belum pernah menjejakkan kaki ke Jepun. Tetapi dalam cerita Ku Pendam Memori Luka watak utama pergi atas urusan kesihatan. Akak mengambil satu tempat kerana ada gambar tertera di internet. Dari situ akak guna imaginasi yang akak pernah lihat di kaca televisyen dan gambar. Hinggakan mak saudara akak bertanya bila akak ke Jepun... haha.

     Lebih mudah untuk kita sekiranya kita sendiri pernah melihat tempat tersebut dan merasai sendiri keadaan di sana. Bagaimana kesejukan cuacanya, keramahan penduduknya. Dari situ kita tulis di buku nota agar kenangan itu tidak luput dari ingatan. Mungkin ada nama jalan yang menarik di situ. Keadaan bangunannya. Macam-macam yang boleh kita gambarkan sekiranya kita pernah berada di sana. Cubalah ye...

Alhamdulillah

No comments:

Post a Comment

Entri 44 saya

Bismillahirrahmanirrahim Assalamualaikum wbt Mentor online: Masayu Ahmad Karya: Noraziah Othman 16/11/2017 Alhamdulillah syukur ke h...