Tuesday 16 May 2017

Bicara cinta sepi

Bismillahirrahmanirrahim
Assalamualaikum

Mentor online: Masayu Ahmad

Teks: Noraziah Othman
Karya: Noraziah Othman

16.5.2017

Bab 1

          PAPAN tanda yang berwarna putih bertulisan biru berdiri teguh di tepi jalan. Ia menunjukkan simpang ke Ladang Muslim yang terletak beberapa kilometer di hadapan. Nurulhuda Nabilla tersenyum melihat nama Atuk Muslim terpampang di papan tanda. Sebaik sahaja tiba di simpang masuk, Nurulhuda Nabilla membelok ke kanan. Jalan masuk ke kampung Atuk Muslim walaupun sudah bertar, tetapi masih berlekuk-lekuk dan kadang kala sempit. Ini semua terjadi akibat dari kehadiran lori-lori besar dan berat yang kerap lalu lalang di jalan itu.

          Kereta Kembara yang dipandunya itu bergerak perlahan-lahan menerusi lopak-lopak kecil di sepanjang jalan. Nurulhuda Nabilla memandang ke kanan dan kiri jalan kecil yang lurus itu. Masih tidak banyak perubahan yang berlaku di sini.
Rumah-rumah kayu yang dibina berada agak jauh jaraknya antara satu sama lain. Namun demikian kawasan persekitarannya dijaga dengan baik. Bersih dan kemas. Pokok-pokok bunga kertas yang membesar dan tumbuhan renik merimbun di tepi-tepi jalan. Berwarna-warni. Mengindahkan pemandangan persekitaran.

          Kelihatan beberapa orang kanak-kanak sedang bermain-main di laman rumah mereka. Nurulhuda Nabilla tersenyum sendirian melihat gelagat kanak-kanak itu. Teringat akan keadaan dirinya semasa berada dalam lingkungan umur sedemikian. Walaupun cuaca agak panas pagi itu, ada sekumpulan kanak-kanak yang masih sanggup bermain berkejar-kejaran sambil berlengeng. Badan mereka berkilat dipanah matahari. Larian mereka terhenti seketika melihat kenderaan asing yang lalu. Seketika kemudian mereka berlarian semula tanpa menghiraukan kenderaan tadi. Riuh rendah tawaan dan jerit pekik mereka semasa bermain.

          Sesampainya Nurulhuda Nabilla di satu simpang tiga, dia membelokkan keretanya ke kiri. Di hadapannya tersergam sebuah rumah banglo dua tingkat yang bercat kuning air. Ada pintu gerbang di situ yang tercatat nama ‘Muslim Farm”. Dia melebarkan senyumannya penuh kebanggaan. Nama ‘Muslim’ itu diambil sempena nama Atuk Muslim bin Ibrahim.
Nurulhuda Nabilla memandang di sekitar kawasan laman yang amat dirinduinya. Senyumannya semakin mekar di bibir.

          Pokok-pokok rambutan yang sedang rancak berbunga merendang di sekeliling kawasan rumah meredupkan sebahagian kawasan tepi laman rumah tersebut. Sudah hampir dua tahun dia tidak balik ke kampung. Pengajian di kampus menghalang niatnya untuk menziarahi Atuk Muslim dan Opah Halimah sekerap mungkin. Matanya meliar mencari-cari kelibat sesiapa yang berada berdekatan rumah itu. Tetapi gagal. Dia memberhentikan keretanya di tepi sepohon pokok bunga kertas yang membesar di tanah. Kakinya melangkah keluar dengan hati-hati. Pintu hadapan rumah banglo itu tertutup rapat. Begitu juga dengan tingkap-tingkapnya. Sesekali terdengar bunyi kicauan burung dan ayam berketak. Nurulhuda Nabilla membuat keputusan untuk ke bahagian belakang rumah. Dia berjalan dengan menunduk ke bawah, memerhati agar tidak terpijak najis ayam yang bersepah di sekitar kawasan rumah itu.
 “Kurr….kurr…”

No comments:

Post a Comment

Entri 44 saya

Bismillahirrahmanirrahim Assalamualaikum wbt Mentor online: Masayu Ahmad Karya: Noraziah Othman 16/11/2017 Alhamdulillah syukur ke h...