Tuesday 23 May 2017

Cerpen - Surat 3

Bismillahirrahmanirrahim
Assalamualaikum wbt

Mentor online: Masayu Ahmad
Teks : Noraziah Othman
Karya : Noraziah Othman

23.5 2017

          " Sabri, duduk sini. Ayah nak cakap sikit," tegur ayah Sabri setibanya Sabri ke rumah mereka.

          " Saya penatlah ayah. Esok sajalah kita bersembang," Sabri cuba mengelak. Dia tahu apa yang ingin dibincangkan oleh ayah. Hatinya masih sakit dipermainkan oleh Sheila.

          "Aku kata duduk," tegas suara ayah. "Sudah seminggu kau di sini. Kau tak risau ke apa yang dibuat oleh isteri kau tu? Kau sebagai suami sepatutnya tunjukkan tauladan yang baik. Kau tahu tak, setiap dosa yang dilakukan oleh isteri, kau turut bertanggungjawab ke atasnya. Sebagai ketua keluarga kau patut bimbing dia. Bukan larikan diri bila ada masalah. Bincang elok-elok jangan jerkah tak tentu pasal. Dengar apa masalah dia barulah kau buat keputusan. Berdamailah nak," nasihat ayah.

          "Mak hanya nak lihat kebahagiaan kalian. Kalau selalu gaduh-gaduh macamana nak hidup bahagia. Anak itu penyambung kemesraan suami isteri. Kalau dulu tak berjaya, ikhtiar lagi. Sekarang ni macam-macam cara boleh dibuat untuk dapatkan anak. Bincang baik-baik," pujuk mak pula.

          Sabri hanya membisu. Bukan dia tidak risau meninggalkan Sheila sendirian. Kata-kata ayah dan mak memang ada benarnya.

          Sabri memandu kereta pulang ke rumahnya. Dia akan memaafkan Sheila dan mulakan hidup baru. Sabri memandang halaman rumah yang mereka beli bersama setelah beberapa minggu berkahwin. Rumah itu nampak sepi tiada penghuni. Sabri meluru ke dalam.

          "Sheila!...Sheila!..."

          Sabri meluru je bilik tidur. Semuanya tersusun rapi sekali. Dia terpandang sepucuk surat di atas meja solek. Segera dicapainya dengan debaran di hati.

          "Assalamualaikum abang Sabri yang selalu dikenang.
          Sheila mohon ampun dan maaf dari hujung rambut hingga ke hujung kaki. Sheila tahu Sheila banyak lakukan dosa dan sekatang Sheila melakukan satu lagi dosa besar.
          Abang,
          Sheila tidak boleh hidup sendirian di rumah ini. Rumah ini sepi tanpa abang. Lebih lama Sheila di sini Sheila akan jadi gila. Oleh itu Sheila telah mengambil keputusan untuk keluar walaupun tanpa keizinan. Maafkan Sheila bang.
          Sayang,
          Izinkan Sheila membuat pengakuan. Memang sebelum kita berkenalan Sheila telah berkawan dengan Anwar. Tetapi percayalah pada hari Sheila bersetuju menjadi isteri abang, Sheila pasti hanya abang yang boleh memberi kebahagian pada Sheila. Sheila tahu abang sayangkan Sheila. Perasaan sayang Sheila pada abang lebih mendalam sejak mengandungkan anak kita yang pertama.
          Maafkan Sheila kerana tidak pandai menjaga bayi hingga keguguran. Sheila juga sedih kehilangan dia dan bertambah sedih dan kecewa bila kehilangan kasih sayang abang.
          Percayalah abang, hubungan Sheila dan Anwar telah berakhir bila Sheila terima ijabkabul abang. Kasih sayang yang abng berikan selama ini menguatkan lagi rasa cinta Sheila pada abang.
          Liza tidak pernah cuba menjatuhkan istana kita. Malah dialah yang selalu menasihatkan agar Sheila terus bersabar.
           Suamiku yang dicintai,
          Sheila akan terus menunggu abang di tempat pertama kali kita bertemu. Masih ingatkah abang? Sheila amat mengharapkan kedatangan abang di sana dan akan terus menunggu hingga akhir hayat.
          Semoga Allah memberkati niat Sheila.
          Wassalam...

Isterimu.

          Sabri membaca semula perenggan terakhir. Sambil tersenyum lebar dia bingkas bangun menuju ke kereta. Dia tidak sabar untuk berjumpa dengan isterinya dan membawanya pulang.

     "Kau tunggu Sheila. Abang akan datang membawa sinar baru..."

          TAMAT

Alhamdulillah
   

No comments:

Post a Comment

Entri 44 saya

Bismillahirrahmanirrahim Assalamualaikum wbt Mentor online: Masayu Ahmad Karya: Noraziah Othman 16/11/2017 Alhamdulillah syukur ke h...