Sunday 14 May 2017

Novel - Tema

Bismillahirrahmanirrahim
Assalamualaikum

Mentor online: Masayu Ahmad

Teks: Noraziah Othman
Karya: Noraziah Othman

14.5.2017

     Ada beberapa perkara mengenai penulisan yang perlu diketahui oleh mereka yang ingin memulakan kerjaya sebagai seorang penulis novel.

     1. Menentukan tema atau idea novel

         Mari kita sama-sama membincangkan apa yang dikatakan 'tema' dan 'idea'. Tema adalah konsep atau mesej yang hendak disampaikan dalam membuat suatu penulisan. Tema ni mendasari karangan yang akan disusun. Ia akan menentukan arah penulisan atau tujuan karangan ditulis. Menentukan tema bererti menentukan apa masalah yang akan dihuraikan oleh kita sebagai penulis. Kita perlu tahu atau mengenal pasti masalah yang dihadapi dan bagaimana menyelesaikannya. Ini bermakna kita perlu berusaha mencari data melalui penelitian, wawancara, membaca dan sebagainya sehungga pengetahuan masalah itu bertambah dalam.

     Setelah mendapat tema yang dikehendaki, bagaimana pula cara untuk mencari idea? Apa sebenarnya idea itu? Idea adalah benih buku, serumpun buah fikiran atau gambaran umum tentang cerita yang ingin ditulis. Idea juga boleh muncul di dalam benak tanpa mengora waktu dan tempat. Idea sering melintas dengan cepat dan kemudian hilang. Penting untuk kita membawa buku catatan. Catatan idea harus dilakukan dengan baik supaya ia dapat diperhalusi, difikir-fikirkan sehingga menjadi jelas. Salah satu cara mendapatkan idea adalah dengan gemar membaca. Baca apa-apa jenis buku. Ini dapat membantu kita memperkayakan idea dengan mempelajari idea orang lain, meningkatkan pengetahuan dan pengalaman.

     Tema yang kuat membantu penulisan menjadi kukuh yang layak dibukukan. Tema mendorong penulisan kita menuju kepada satu mesej sahaja.

Alhamdulillah

No comments:

Post a Comment

Entri 44 saya

Bismillahirrahmanirrahim Assalamualaikum wbt Mentor online: Masayu Ahmad Karya: Noraziah Othman 16/11/2017 Alhamdulillah syukur ke h...