Sunday 14 May 2017

Ku panggil namamu

Bismillahirrahmanirrahim
Assalamualaikum

Mentor online : Masayu Ahmad

Teks: Noraziah Othman
Karya: Noraziah Othman

14.5.2017

Bab 1

          Hari minggu ini, seperti hari-hari biasa, desah air terjun di Lata Cetuk yang dingin dan nyaman bersiap sedia menyambut kedatangan sekumpulan sahabat baik. Sambutan yang sama yang pasti akan diberikan kepada setiap pengunjungnya. Kicauan pelbagai spesis burung dan lambaian lemah longlai pucuk daunan rimba mengundang segugus kedamaian. Apa sahaja yang berserabut di kepala sepanjang minggu itu pasti akan segera terasa terhalau jauh, dalam seketika waktu sahaja pula tu.
        "Cantiknya pemandangan kat sini. Sungguh hijau daun-daunnya. Tengok tu burung kelicap atas pokok tu, menari-nari macam suka tengok kedatangab kita. Jeles juga tengoj betapa bebasnya sang burung tanpa ada masalah hidup," ucap Shazwani yang sudahpun bermain air di gigi batu. Matanya tertancap kepada seekor burung yang sesekali terbang rendah dan sesekali menenggek di hujung dahan berdekatan. Kaki seluarnya disingsing tinggi hingga menampakkan sehelai seluar getah panjang berwarna hitam yang sedia terpakai.
          "Hati-hati Shaz, awak tu berdarah manis. Jangan terlampau leka memandang burung kat atas tu. Nanti terjatuh dalam air. Aku taulah yang kau suka sangat bermain air," tegur Farhan yang berdiri memerhati dari batu besar berhampiran. Dia sibuk mencari tempat yang sesuai untuk dudk di celah-celah beg yang telah tersusun selari.
          Noraza yang baru sampai di sisi, menguis Farhan di lengab. Terkejut si Farhan buat seketika. Dia hanya menunjukkan ke arah beberapa beg plastik yang berdekatan.
          "Mana beg makanan tadi? Naik mengah aku mendaki jalan ni. Botol air mana?" tercungap-cungap Noraza sambil menolak-nolak beg plastik yang mengisi bekalan mereka. Kepalanya sengaja dipanjang-panjangkan mencari botol air.
          "Ambil aku punya. Kamu ni Aza, tak boleh jalan jauh sikit. Asyik merungut dari tadi," Afidah yang sudah berdiri di sisi Noraza, menghulurkan botol mineral.
          Cepat-cepat Noraza menyambar botol air lalu meneguknya dengan rakus. Beberapa teguk air masuk ke kerongkong keringnya dengan laju.

Sebahagian dari bab 1...

Alhamdulillah

No comments:

Post a Comment

Entri 44 saya

Bismillahirrahmanirrahim Assalamualaikum wbt Mentor online: Masayu Ahmad Karya: Noraziah Othman 16/11/2017 Alhamdulillah syukur ke h...