Friday 12 May 2017

Penulisan novel kreatif

Bismillahirrahmanirrahim
Assalamualaikum

Mentor online: Masayu Ahmad

Teks: Noraziah Othman
Karya: Noraziah Othman

12.5.2017

     Apa tu novel? Novel adalah sebuah buku yang bercerita. Ia bercerita tentang pengalaman hidup, kenangan suka duka, perasaan, pengetahuan, fantasi dan sebagainya.

     Siapa penulis? Seorang penulis itu menulis untuk menyampaikan sesuatu atau berkongsi sesuatu dengan orang lain. Kita menulis berdasarkan bayangan fikiran dan berharap pembaca dapat menerima bayangan yang hendak kita luahkan. Sekiranya pembaca dapat menerimanya bermakna kita sudah berjaya menyampaikan maksud kita. Dengan kata lain kita sedang membentuk satu perkongsian minda dan jiwa dengan pembaca.

     Proses menulis ini tidak boleh dilakukan dengan tergesa-gesa. Ia memerlukan penghayatan dan konsentrasi yang dalam. Perlu lakukan dengan perlahan dan tertib. Buat rangka cerita dari awal hingga akhir. Kemudian baca. Jika kita mampu menghiburkan diri dengan tulisan sendiri, boleh kita anggap kita juga telah menghiburkan pembaca kita. Perlu diingat tulislah dengan penuh keyakinan, dengan seluruh jiwa dan raga. Barulah kita dapat melahirkan karya yang berkesan.

     Cuba berkomunikasi dengan pembaca. Berikan unsur-unsur yang boleh menghiburkan. Lucu, nakal, bijaksana dalam bahas-bincang sesuatu konflik. Izinkan pembaca membaca karya kita secara berhubungan dengan minda kita melalui karya. Izinkan diri kita 'masuk' ke dalam jiwa atau roh pembaca. Biar mereka alami apa yang kita alami, melihat apa yang kita lihat, merasai gelojak perasaan saat kita sedih, cemas, takut dan gembira.

     Sekiranya kita berjaya mengalirkan emosi antara kita dan pembaca pasti karya kita telah berjaya. Bagaimana cara hendak berhubungan emosi? Bebaskan perasaan serta emosi ketika menulis. Jika marah biar benar-benar marah. Jika sedih biar sampai menangis. Itulah proses sebuah penulisan kreatif.

     Hendak tips? Nanti kita sambung...

Alhamdulillah

No comments:

Post a Comment

Entri 44 saya

Bismillahirrahmanirrahim Assalamualaikum wbt Mentor online: Masayu Ahmad Karya: Noraziah Othman 16/11/2017 Alhamdulillah syukur ke h...