Tuesday 16 May 2017

Bicaras cinta sepi

Bismillahirrahmanirrahim
Assalamualaikum

Mentor online: Masayu Ahmad

Teks : Noraziah Othman
Karya: Noraziah Othman

16.5.2017

Sambungan bab 1

          Nurulhuda Nabilla tersentak. Dia mempercepatkan langkahnya. Di sebalik pohon kelapa tua tercegat seorang wanita muda yang memakai baju T-putih dan berkain batik sedang menabur gandum kepada ayam-ayam yang asyik mematuk di sekeliling.

          Dengan senyuman kecil bermain di tepi bibirnya, perlahan-lahan dia berjalan di belakang wanita muda itu.

           "Assalamualaikum, Uzma!” sergah Nurulhuda Nabilla sambil tertawa kecil.

          Wanita yang dipanggil Uzma itu terus melompat ke tepi, terkejut. Beberapa butir gandum terpelanting keluar dari mangkuk yang dipegangnya.

          “Astaghfirullahal’azim..... miker Nurul! Buat teman terkejut beruk!” Fathinah Uzma hampir terlepas mangkuk gandumnya kerana suara Nurulhuda Nabilla agak kuat menyergah di belakangnya.

          Nurulhuda Nabilla ketawa gelihati melihat gaya Fathinah Uzma yang masih terkejut. Dia terus memeluk Fathinah Uzma yang sedang mengurut-urut dadanya agar lebih tenang.

          Wajah Fathinah Uzma yang pucat sebentar tadi mulai kemerahan.

          “Maafkanlah Nurul, Uzma. Nurul bergurau aje tadi. Tak sangka pula yang Uzma akan terperanjat sampai macam tu sekali,” kata Nurulhuda Nabilla masih bersisa ketawanya. Dia menghulurkan tangan untuk bersalaman.

          “Mujo teman tak pandei melatah. Kalu idak habih miker teman silatkan. Mikerkan tahu teman ni lekeh terkejut. Ape yang miker buat kat sini? Tak ade hujan, tak ade ghibut, tup tup dah tercegat kat sini. Telefon ke sini pun idak,” ujar Fathinah Uzma. Fathinah Uzma melepaskan pelukan Nurulhuda Nabilla dengan perlahan. Matanya memandang Nurulhuda Nabilla dari atas ke bawah. Wajah Nurulhuda Nabilla yang putih bersih itu ditatapnya dengan mesra.

          "Amboi! Makin comei sepupu teman ni, yer. Udah beso panjang ghupenyer. Ater! Ngape berdighi ajer? Moh masuk, duduk-duduk, nanti teman buatkan ayor. Mane beg pakaian miker weh?” becuk sungguh mulut Fathinah Uzma berbicara.

          “Uzma ni masih tak berubah-ubah. Macam dulu jugak, mulut becuk tak boleh nak berhenti. Nurul baru je sampai tadi. Tengok pintu depan tutup rapat, itu yang jalan sampai ke belakang ni,” terang Nurulhuda Nabilla. Dia memeluk lengan Fathinah Uzma dengan mesra. Dia merasa senang dengan keramahan yang ditunjukkan oleh Fathinah Uzma walaupun mereka sudah lama tidak ketemu.

          “Moh ler masuk. Kiter minum ayor, tentu miker penat, tak ke gitu?” jemput Fathinah Uzma. Dia melemparkan gandum-gandum yang terakhir dari mangkuk.

          Mereka melangkah ke dalam dapur setelah Nurulhuda Nabilla menanggalkan kasutnya dan selipar Jepun milik Fathinah Uzma.

          Leher Nurulhuda Nabilla sengaja dipanjangkan sambil menjenguk ke dalam rumah. Kemudian matanya melilau-lilau seketika ke bahagian dapur yang besar itu. Masih seperti dulu. Hanya cat dindingnya yang dahulu berwarna kuning air telah di ganti dengan cat putih. Warna cabinet dapur juga ditukar kepada warna ungu lavender. Tampak lebih luas dan kemas.

          “Ater! Ngape terjenguk-jenguk tu? Mencari Atuk ker? Atuk tu …ade di kebun ler weh. Kalu idak pun di kandang nenguk kambing-kambingnyer. Waktu pagi-pagi gini selalunyer teman ngan Opah ajer yang ade di ghumah. Yang lain lepeh jer makan pagi teghuih pegi buat koje masing-masing. Nurul duduk ler dulu. Nanti dalam 15 minit lagi Atuk balik ler,” jelas Fathinah Uzma sambil matanya melirik ke jam dinding. Tangannya pula pantas menuang dua cawan teh dari teko yang memang sedia ada di atas meja, untuk Nurulhuda Nabilla satu dan dirinya juga.

          “Macam dah routine pulak ya. Atuk balik makan tengahari ke Uzma?” soal Nurulhuda Nabilla lagi. Kali ini dia meneguk air teh yang sudah agak suam itu dengan perasaan lega. Baru disedarinya betapa dia kehausan setelah membuat perjalanan yang agak jauh.

          “Haah, selalunyer Atuk minum ajer dulu sebelum kemane-mane. Time macam ni baru ler dia balik makan pagi. Kendian pegi balik. Nak masuk waktu Zuhur nanti baghu Atuk balik semule untuk makan tengahaghi dan solat,” terang Fathinah Uzma. Tangannya ligat menyusun beberapa ketul karipap daging yang baru digoreng ke dalam pinggan. Dia membawa pinggan tersebut ke meja makan.

           “Kalau macam tu bila Atuk balik, Nurul nak ikut Atuk ke kebun bungalah. Tentu ada banyak bunga orkid sekarang ni, kan Uzma?” cadang Nurulhuda Nabilla. Tangannya mengambil seketul karipap lalu digigitnya besar.

No comments:

Post a Comment

Entri 44 saya

Bismillahirrahmanirrahim Assalamualaikum wbt Mentor online: Masayu Ahmad Karya: Noraziah Othman 16/11/2017 Alhamdulillah syukur ke h...